La mort, l’amor, el pecat i el desig –única simbiosi possible entre l’elit senyorial establerta a les sumptuoses mansions de la Bonanova i la massa proletària humil de les barraques de Montjuïc– es barregen lúbrics a la ciutat per justificar l’activitat ulterior de l’infern. La mort, l’amor, el pecat i el desig propicien aquest ofici de tenebres de l’enamorat Orfeu que s’afanya per arrencar la vida a la mort, lluitant per ressuscitar amb ells una generació encara famolenca que oblida la postguerra a les Golondrines del port, mentre escolta de fons el gastat esbufec ronc d’un acordió tocant una rumba.
Mimesi significa imitació, i significa també simulacre: l’eterna contradicció que permet formular teatralment la conjectura sentimental precisa. Com un instrument més, en concordant harmonia, l’escena integra el paisatge neorealista a la melodia. Barcelona obra l’efecte del contrapunt de Bach transformant la substància propera i assequible qualsevol infern, per més procel·lós que sigui.
Familiar en el record, l’eternitat es va formant a partir dels impactes íntims que amaga la partitura de Gluck.
Orfeo ed Euridice de C. W. Gluck
Rumba trista de Barcelona
FITXA ARTÍSTICA:
Josep Miquel Mindàn, director musical
Jaume Villanueva, posada en escena
Miquel Villalba, director del cor
Orquestra de Cambra Terrassa 48
Quim Térmens, concertino
Òpera Popular de Barcelona, companyia estable:
Caitlin Redding, Orfeu
Alba Martínez/Laura Gibert, Eurídice
Aseel Massoud, Amor
Cor i ballet de l’Òpera Popular de Barcelona